HootChili

Det är framtiden jag är intresserad av, eftersom det är där jag kommer tillbringa resten av mitt liv!

Utkast: Jan. 21, 2013

Kategori: Allmänt

Vi måste börja berätta!
Skrivet den 28 mars 2012 , klockan 20:50 | av Amanda Schulman
Det är så konstigt det här med att man inte får berätta om sin graviditet för tidigt. Nej, man ska vänta tills att man vet att allt kommer att gå bra för ”något annat” skulle man ju aldrig vilja berätta för någon. Ju senare man berättar, desto bättre.

Det är ju det som blir så skevt. En av fyra graviditeter slutar i missfall och det är ändå något som vi inte ska prata om. Missfall är en del av livet. Likaväl som att förlora någon närstående eller bli sjuk. Och det kan också vara lika simpelt som att bryta benet. Det är ingen som skulle klandra en för det. Men ett missfall ses som ett misslyckande. Därför berättar vi bara när vi ”lyckats” med våra graviditeter.

Och vet ni. Även om jag är mycket emot allt det där så tänkte jag ändå tanken att någon skulle tycka illa om mig för att jag berättade för tidigt. Jag menar, det kan ju fortfarande hända en rad saker och då måste jag dela med mig av det också. Som att det vore så farligt. För då vore jag ”misslyckad” eller vadå?

Nej, vi måste börja berätta för att ta bort skamstämpeln över missfall. Inte förrän vi får höra om alla andra som fått det så kan vi känna oss normala och gråta tillsammans. Och det är ju lättare, helt klart.



Jag är så glad att jag köpte nya blommor idag! Första sedan jag blev gravid. Ett friskhetstecken.

KATEGORIER Allmänt| Inlägget har 91 kommentarer

Disqus
Gilla
Ogilla
22 personer gillar det här.
Kommentarsfunktionen är stängd på den här sidan.

Visar 5 av 71 kommentarer


Fröken Jenny
Läs senaste numret av Jag är gravid där berättar jag om skammen som mötte mig när vi fick missfall!! Detta var hemskt och människor runt omkring oss visste inte hur de skulle reagera.. Så prata öppet om allt är min melodi och inte nåt hyschande när saker inte går som det ska! Kram

Gilla
9 månad sedan 9 Gilla

Moa80
Tack Amanada för att du tar upp detta!
Jag har själv fått tre missfall och det har varit det värsta jag gått igenom i mitt liv. Vi hade valt att berätta tidigt för ganska många och när missfallen kom var jag glad för det. Att folk visste varför jag mådde så dåligt. Dock klarade vissa vänner inte av detta utan drog sig undan.

Nu är vi lyckligt gravida i 6e månaden och längtar efter våran lilla bebis.

Stort grattis till er!

Gilla
9 månad sedan 6 Gilla

Anna W
I somras blev jag gravid. Ganska så tidigt berättade vi för vänner och familj. Det är, iaf för mig, extra svårt att inte berätta på sommaren. "nä jag vill inte ha lite rose, jag kör?!" Brieost, nä gillar inte det längre" "kan ni grilla min köttbit lite till tycker inte om blodigt kött längre" Det funkar helt enkelt inte. Fick en del kommentar om att det var tidigt osv. Men jag var glad över att ha blivit gravid så varför inte glädjas tillsammans. Nu blev det så att jag fick missfall i slutet av 10:e gravidveckan. Katastrof, gråt och förtvivlan. Men det var skönt att ändå så många visste att jag varit gravid och att det nu hade gått åt helvete. För jag mådde skit och var superledsen. Nu räckte det med att säga att jag fått ett missfall och alla förstod att jag mådde dåligt. Dessutom, ju fler jag berättade det för desto fler fick jag höra att de oxå fått missfall vid olja tillfällen. Jag som först kände mig ensammast i världen insåg att det var ganska så vanligt. Så bort med tabun, våga berätta. Ni kommer att möta medmänniskor som kan ge tröst å stöd.

Och stort grattis till dig Amanda!

Gilla
9 månad sedan 6 Gilla

anna
Jag blev gravid på första försöket med min son. Sedan följde ett (inte helt oväntat, eftersom det är så vanligt) missfall. Nu är jag gravid i 15:e veckan men är ändå lite ovillig att berätta för dem jag inte känner så bra och på jobbet försöker jag dölja det så gott det går (förutom för min chef som vet). Det beror dock inte på att jag skulle "skämmas" eller känna mig misslyckad om ngt gick galet, utan mer på att jag inte är någon "gravidperson". Jag är inte överdrivet lycklig över att magen ska växa eller är en sådan som vältrar mig i baby- och mammatips. Det är bara sådan jag är. Andra är på ett annat sätt. Så det kan finnas fler anledningar till att man väntar med att berätta än att man skulle skämmas över ett missfall. Men ditt inlägg är absolut viktigt för dem som känner så.

Gilla
9 månad sedan 5 Gilla

Malin
Verkligen!! Själv har jag precis haft utomkvedshavandeskap och kommer nog aldrig kunna bli gravid. Men folk vägrar ta till sig det utan säger att det kommer vi lyckas med. Precis som om det skulle hjälpa hur mycket vi vill eller försöker. Saker är som de är, tråkigt som fan men inget pinsamt eller "fel". Mer prat tack!!

Gilla
9 månad sedan 4 Gilla
M Prenumerera via e-post S RSS
Visa fler kommentarer
Nyare inlägg Till toppen Äldre inlägg
PÅ MIDDAG HOS HANNAH & AMANDA


Veckans gäster: Ebba von Sydow och Suzanne Sjögren.

PRENUMERERA PÅ HANNAH & AMANDA


FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM

@hannahwidell

@mandyschulman

iTunesRSS
Succé för PODCASTEN!
Ladda ner C/o Hannah & Amanda gratis!
Avsnitt Länk
44. ”Mjöl i pannan och hett i bastun” Hämta
43. ”Det stora tillkännagivandet” Hämta
42. "The golden year is here" Hämta
41. ”Roast – den nya sadomasochismen” Hämta
40. ”Superjulpodden” Hämta

Amanda Schulman
amandawidell
amandawidell @sarakirsti @hannahwidell vi hoppas det!
3 days ago · reply · retweet · favorite
amandawidell @EmmaWikner ute nu!
3 days ago · reply · retweet · favorite
amandawidell Nytt avsnitt av fredagspodden!!! itunes.apple.com/se/podcast/44.…
3 days ago · reply · retweet · favorite
tessanfransson Biljetten till @hannahwidell & @amandawidell's inspirationskväll har kommit!! 😊 t.co/cmhT2J7Y
4 days ago · reply · retweet · favorite

Join the conversation
Just nu i familjen
SCHULMAN / WIDELL

Join the conversation
SENASTE INLÄGGEN

Semester!
Mat-Kristin
Helgen
Nytt avsnitt av Fredagspodden!
Vi vill träffa er!
SENASTE KOMMENTARER

Click here to read more om Bara lite stressad och en dos söndagsångest
bene beach om Så ful man är när man gör sig vacker
http://www.syamsulalam.net/pakar-seo/ om Min man och hans intresse för mig
Farmville 2 Trainer om Har ont i ögonen av allt gråt
travel in bali om Födelsedagsdagens kläder
ARKIV

januari 2013
december 2012
november 2012
oktober 2012
september 2012
augusti 2012
juli 2012
juni 2012
maj 2012
april 2012
mars 2012
februari 2012
januari 2012
december 2011
KATEGORIER

Allmänt
dagens bästa
dagens kläder
Dagens outfit
Lycko-projektet

Aftonbladet
c/o Hannah&Amanda
Hannahs blogg
Amandas blogg
Mat
Podcast
Prenumerera

Kommentarer


Kommentera inlägget här: