HootChili

Det är framtiden jag är intresserad av, eftersom det är där jag kommer tillbringa resten av mitt liv!

7 mars

Kategori: Allmänt

Jag har börjat sätta mig in i den ekologiska och krav märkta maten och material. Så otroligt intressant. Och så otroligt häpnadsväckande. Så otroligt skrämmande. Men så otroligt viktigt.

Det är sjukt att vi inte ifrågasätter eller läser på om vad vi stoppar i oss själva och våra familjemedlemmar. Vi svenskar är så otroligt mjäkiga och god trogna. Läs på, Läs på, Läs på.

Det är lätt att läsa på och ge dig själv kunskap om detta. Vi är noga med hur våra barn ser ut och vad de har för prylar = Det yttre. Men när det kommer till det inre så är vi petiga med priset och inte alls lika noga. Ekologiskt, närproducerat och framförallt krav och äkta märkta varor. VÄLJ DESSA i första hand.

Och tänk på alla leksaker ni köper till era barn, många innehåller farliga kemikalier. Här ger jag lite tips som jag lärt mig på min resa om att bli mer medveten.

* Barnrummet är det mest förorenade rummet i hemmet. Var 4:e leksak innehåller farliga kemikalier och är därmed giftiga.
Finns ett företag som heter "Retoy" där får man lämna in leksaker som är giftiga som man inte vet vart man ska slänga och byta mot andra bra leksaker, helt suveränt.
Leksaker:
* Gör dig av med leksaker av mjukplast inköpta före 2007
* Välj aldrig leksaker som luktar starkt
* Köp hos seriösa handlare
* Köp gosedjur av eko material
* Köp helst leksaker som är producerade i Europa
* Tvätta och diska allt som går
* Kolla in Healthystuff

* Undvik att renovera barnets första år
* Tapetsera hellre än måla
* Inga plastgolv av PVC
* Välj naturmaterial
* Tvätta sängkläder

Tips Leksaker: Rekolek, Ekokul och Ekolek

Källa: Den onda badankan och Retoy.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: